Småbarnsavdelningen

De små barnen kan så mycket!

På vår småbarnsavdelning erbjuder vi barnen ett utforskande lärande. Pedagogerna erbjuder, uppmuntrar, handleder men det är barnens intresse som styr. Och visst har små barn nyfikenhet till att lära! 🙂

Denna bild är från en samling på vår småbarnsavdelning. De har pratat om ett djur, färg och form på djuret, vad djuret äter och hur det låter. Det användes tecken som stöd för att förstärka lärandet samt qigong för att få uppleva med kroppen. Ett barn får sedan scanna en QR-kod för att sedan visa en kort film eller en sång om djuret för sina kompisar. Det mest fantastiska är att alla 12 barnen verkligen uppskattar denna typ av samling som inte bara ger barnen en trygghet och gemenskap utan även utan ett reellt lärande och tillit till sin egen förmåga 🙂

Veckans bok

Förra terminen startade vi upp våra lärmiljöer och tog även del av Skolverkets material för Läslyftet. Ett projekt som ökat intresset ännu mer både hos barn, pedagoger och föräldrar. Vi har som mål att involvera hemmet i vårt arbete och ett sätt att göra det den här terminen är att ett barn, en gång i veckan, får ta med en bok hemifrån och presentera för kompisarna. Barnet får träna på att presentera något för sina kompisar, berätta, skapa intresse, självkänsla och tilltro till sin egen förmåga. Detta är något som barnen verkligen uppskattar! 🙂

 

Is och färg

När vi hade några riktigt kalla dagar passade en grupp på att frysa vatten med färg. Hur kommer det bli? Kan man frysa färg?

Tillsammans utforskade barnen och pedagoger olika möjligheter till att frysa is. Och så vackra dom blev!

 

Digitalisering ger spännande möten

Digitalisering har under de senaste åren blivit allt större i förskolan ock vikten av dess användning har poängterats för att ge barnen erfarenheter för sitt framtida liv. Hos oss har vi digitalisering som ett var våra prioriterade utvecklingsområden och vårt mål är att användandet av de digitala hjälpmedlen ska bli en naturlig del av de projekt som uppstår på förskolan.

Här kan ni se ett par bilder där pedagogerna har bjudit in barnen i en digital värld. Att projicera upp en digital värld i ett rum ger barnen en ytterligare dimension till sina lekar. Här möts stora som små och vi kan tillsammans skapa kreativa lekar som inbjuder till kommunikation, samspel, utforskande, konstruerande med mera.

I verkligheten var projiceringen i rörelse och barnen kunde uppleva att köra bil, åka berg och dalbana med mera. 🙂

”Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.” (Läroplan för förskola, (Lpfö18), Träder i kraft 1 juli 2019)

Cyklar och köper virke

Att ha möjlighet för barnen att själva cykla (med pedagoger) till byggaffären och köpa virke är verkligen roligt. Barnen får möjlighet att själva vara med och påverka vad de behöver till sina byggprojekt. De får även ta hem materialet och sedan skapa och konstruera, både tillsammans och enskilt. 

Superhjältarfröknarna

Här är två av våra pedagoger på förskolan som arbetar med en grupp barn som är mellan 3-4år

Dom har uppmärksammat att deras grupp barn har ett stort intresse för superhjältar. Här ser ni ett uppstart till ett projekt, SUPERHJÄLTARNA. Det är en resa som genom medvetna, närvarande och kompetenta pedagoger som observerar och planerar inspirerar barnen och blir inspirerade av dom.  Projektet är barnens och tillsammans tar de sig vidare in i Superhjältarnas värld. Följ oss gärna på sociala medier: Instagram (torsholkenforskola) och på  Facebook (Torsholken på Holken)

Vatten skapar tillfälle för lärande

Vatten!!! Det bjuder in till så mycket utforskande och lek. Barnen öser, häller, gräver, bygger med mera. Många spännande samtal och observationer sker hos barnen och vi har så kul 🙂

Läsmiljöer

Äntligen är höstterminen igång och alla är tillbaka på förskolan 🙂

Den här terminen håller vi på att starta upp läsmiljöer och har köpt in böcker för att komplettera dessa.

Vi kommer även att fokusera på Läslyftet som är ett kompetensutvecklingsmaterial, framtaget av skolverket. Vi kommer att börja med Läsa och berätta och först ut i denna kategori är Högläsning.

Vi ser verkligen fram mot en spännande termin!

 

Det utforskas vattenfärger för fullt i regnet

Det är så härligt att se hur ett material kan bidra till så stort intresse hos barnen bara av att vi byter miljö! Regnet var spännande!

Vad händer när regnet regnar på färgerna? Är det vatten? Vad händer med färgerna när vi målar på olika underlag? Blir det samma färg? Ser det lika dant ut?

En utforskande förmiddag hos oss på Torsholken 🙂

Äntligen är det vår

Äntligen är det vår och det innebär ännu mer utforskande av naturen. Så härligt. Idag var det våra äldsta barn på förskolan som tog en promenad till bäcken och fick utforska vad den hade att erbjuda. Spännande att få använda lupparna för att ta en närmre titt på det som barnen hittat.