Torsholkens populära bröd

Det är fantastiskt att ha ett kök på plats. Vår kokerska bakar allt vårt bröd och det här brödet är väldigt populärt på förskolan! 🙂

Barnen stannar ofta till vid vårt kök, ställer frågor om maten, samtalar och vill veta vad som lagas. Att få känna doften av mat är fantastiskt. Det blir lustfyllt och det i sin tur påverkar barnens positiva förhållningssätt till mat. För mat ska vara just lustfyllt! Att vi sitter vid våra bord och äter där pedagogerna kan sitta med barnen, samtalar, uppmuntra och inspirera, är en viktig del för oss. Det är en gemensam stund och fantastiska samtal tar plats vid våra bord.

Här kommer receptet på Chokladbrödet ( filmjölksbröd)

900 g rågsikt
100 g vetekross
1 msk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl ljus sirap
1,1 l filmjölk
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt filen och sirapen och rör ihop. Bred ut i en form med bakplåtspapper. Den jag använder är 22*32 cm. Använder du andra formar så tänk på att gräddning tiden ändras. Grädda i 100 grader i 45 min höj sedan till 150 grader och låt brödet vara inne 30 min till. För att vara säker på att brödet är klart så tar jag temperaturen. Den ska vara 98 grader då är det klart.

Det som är så bra med receptet är att har du bara rågsikt hemma, så ta 1 kg och följ receptet på det andra. Vill du ha något annat mjöl istället för vetekross så ta i det. Hur du än gör så kommer barnen att gilla det 😁
Vill du smaksätta brödet så ta 1 msk brödkryddor i mjölet.

Torsholkens kökträdgård

Vi odlar varje år men jag måste säga att våra nya odlingslådor är fantastiska. Som det växer 🙂

Barnen är med under hela processen. Alla åldrar, utifrån sina förutsättningar och intresse. Vi sår frön, olika frön. Hur ser dom ut? Vad är ett frö? Vad behöver ett frö för att kunna växa? Fjolårets fröer fick i år komma ner i i jord, men även färska tomater blev till skivor och planterades i krukor. När allt är i jorden väntas en tålmodig process. Vattna och plocka bort ogräs. Barnen är så hjälpsamma och tillsammans diskuterar dem hur de ska göra. Pedagogen finns där och utmanar deras funderingar. Efter ett tag börjar det komma upp grönt och efter en tid med tålmodig skötsel är det äntligen dags för den första skörden. Köket få ta hand om råvarorna som barnen plockat. Det är fantastiskt att på olika sätt få smaka på det man har odlat. Rått, kokt, stekt… Smakar det lika dant?

Ha ni vägarna förbi så kom gärna in och titta så fint de har gjort.

/Ann-Sophie, rektor

Torsholkens Earth week

Nyligen hade vi vår Earthweek på förskolan. Vi arbetar kontinuerligt med hållbarhet men denna veckan fokuserade vi extra mycket på vårt klimat.

Denna vecka belyste vi vårt hållbarhetsarbete med olika aktiviteter. Vi har haft isbjörnens dag för att uppmärksamma klimathotet, gått tipspromenad, skapat fågelträd, haft matsvinnsvecka, letat energitroll och haft en elfri dag, lagat mat utomhus, tittat på film. Vi vill ge barnen en bra grund till ett miljötänk, vara bra förebilder och ge dem möjligheter att få relationer till natur och djur för att på så sätt skapa en vilja att måna om dessa!

 

Tunnbröd på grillen

Äntligen är det vårväder och vi passar på att grilla tunnbröd på grillen. Mycket uppskattat och spännande att få vara med och titta på, känna doften av nybakat tunnbröd.

Serverades med smör, ost och apelsin

Vår Earthweek blir framflyttad men uppmärksamma gärna Earthhour med era barn (28 mars 2020)

På grund av coronaviruset har vi stort bortfall på barn. Det har gjort att en del planerade aktiviteter har blivit framflyttade eftersom vi vill att hela förskolan ska få möjlighet att vara med. Vi lyfter kontinuerligt hållbarhetsfrågor med barnen och det är en naturlig del av vårt arbete på förskolan.

Earth week skulle ha varit denna veckan men har blivit framflyttat. Dock uppmärksammar förskolan att på lördag den 28 mars 2020 är det Earth hour klockan 20:30 (https://www.wwf.se/earth-hour/)

Världsnaturfonden (WWF) beskriver det såhär:

“Släck – och höj din röst för planeten!
2007 grundade WWF en enkel symbolhandling för klimatet. Ett initiativ som innebär att alla lampor släcks under en timme, den sista lördagen i mars – Earth Hour. I dag är det världens största klimatmanifestation med miljontals deltagare över hela jorden. Den symboliska nedsläckningen i stad efter stad, hus efter hus, rum efter rum finns fortfarande kvar, men Earth Hour har blivit mycket mer än så.” 

Vi kan alla hjälpas åt för en bättre hållbar värld.

Hållbar förskola

Förra terminen tog vi beslut att köpa in filtar, kuddar och kuddfodral, madrasser och madrassöverdrag samt nya sovsäckar. Varje barn som sover/vilar har nu sitt eget sett. Detta är en satsning för en hållbar och giftfri förskola!

“Den 23-27 mars kommer vi på Torsholken ha en Earth week för att uppmärksamma Earth hour den 28 mars kl. 20.30-21.30.
Vi är anmälda till WWF:s Earth week och kommer arbeta aktivt med olika hållbarhets- och miljöfrågor med barnen. Vi kommer använda både material från WWF men också eget. Vi kommer redovisa en del av vårt arbete på sociala medier med # earthweek, givetvis efter GDPRs regler. Så klart kommer ni som vanligt kunna följa era barns aktiviteter på Abbum.
Earth week är en del i vårt hållbarhetsarbete och vi tycker det är kul att kunna belysa detta ytterligare.
Aktiviteterna den här veckan kommer variera. Bla kommer barnen ha tipspromenad, ha en isbjörnsdag, skapa och pyssla, laga mat utomhus, ha matsvinnsvecka, leta energitroll och mycket mer!😊
Prata gärna hemma med era barn om Earth week/hour!
Vad kan ni göra hemma med era barn denna vecka? Gå eller cykla till förskolan, laga kvällsmaten ute på grillen, släcker ni lamporna när ni går ut?😊” Utdrag från vårt dokumentationssystem ABBUM

Nedbrytarhörna

“Idag hjälptes vi åt att skapa en ” nedbrytarhörna” i vår skogsdunge! Här la vi murkna stockar, grenar, bark och jord så att nedbrytare kan bo och må bra! Vi hittade gråsuggor, maskar och skalbaggar och det blev en bra återkoppling till tidigare gånger då vi tittat närmre på dessa med barnen.
– det är en tjock mask!
– den är stor och den är liten ( om två gråsuggor).
Tanken är att vi ska skapa en miljö där olika kryp och insekter kan trivas, både med ” murkna ved högen”, insektshotell samt blommor till fjärilarna, för att på detta sätt värna om en biologisk mångfald som är en viktig bit i vårt hållbarhetsarbete. 🌳🌱🌿🐜🦟🕷🐜🐛😊” utdrag från pedagogisk inlägg i vårt interna dokumentationssystem ABBUM

 

 

Drag Queen Story Hour på Torsholken

I torsdgas (20/2) hade vi besök av Drag Queen story hour som höll i en sagostund med fokus på allas lika värde.
Så här beskriver de själva sitt arbete: ”Drag Queen Story Hour är precis vad det låter, Dragqueens som läser Normkreativa barnböcker och med allas lika värde i grund. När vi läser ger vi barnen positiva queera förebilder som utmanar könsnormerna. Syftet är att barn ska få med sig att dom har rätt att vara som dom är, oavsett vilken identitet de har, hur de ser ut eller var de kommer ifrån. Vi är alla olika och har rätt att vara det.”
De som kom till oss heter Lady busty och Miss Shameless och de brinner för att få öka normkreativiteten och att motverka mobbning, öka förståelse och för att visa allas lika värde. De har pedagogik och teater som bakgrund och har arbetat länge med barn och ungdomar. De använder sig även av tecken som stöd/Takk under sagostunderna. De inkluderar och arbetar självklart kring läroplanen och barnkonventionen.

Enligt Skollagen (2010:800) och diskrimineringslagen (2008:567) ska förskolan aktivt arbeta för att förebygga kränkande behandling.

“Varje barn har rätt att utvecklas och lära utifrån sina egna förutsättningar utan kränkande behandling. Förskolan har i uppdrag att arbeta för en miljö som är fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling (enligt diskrimineringslagen, skollagen 6kap 8§ och läroplan för förskolan Lpfö18).

Förskolan ska varje år upprätta en plan mot kränkande behandling enligt 6kap 8§ i skollagen. Den ska innehålla aktiva åtgärder utifrån de 7 diskrimeringsgrunderna enligt både skollagen och diskrimineringslagen. De aktiva åtgärderna ska utvärderas varje år och utvärderingen ska ligga till grund för kommande års plan.
Lagarna förbjuder diskriminering och kränkande behandling och ställer krav på att verksamheterna bedriver ett målinriktat arbete för att främja barns lika rättigheter och möjligheter och för att förebygga trakasserier och kränkande behandling. Om trakasserier eller andra kränkningar äger rum i eller i samband med verksamheten är förskolan skyldig att utreda och åtgärda det inträffade.
De sju diskrimineringsgrunderna är:
  • Kön
  • könsidentitet eller könsuttryck 
  • Etnisk tillhörighet 
  • Religion eller annan trosuppfattning 
  • Funktionsnedsättning
  • Sexuell läggning 
  • Ålder “
Från Torsholkens Plan för likabehandling och förebyggande arbete för att motverka diskriminering.

Barn och pedagoger delar ut kärlek på Alla hjärtans dag

En dag med fokus på att ge kärlek till varandra:) En fin promenad där barn och pedagoger gick runt i byn och delade ut hjärtan till personer de träffat och ville visa extra uppskattning för samt i byns brevlådor.